Hjælp til ure - spørgsmål & svar

Vi har samlet en række svar på de mest stillede spørgsmål om ure og om at handle på authentic.dk.

Hvis du har et specifikt spørgsmål, du ikke får besvaret, så tøv ikke med at kontakte os.

I første sektion er der en række små guider og informationer om mange ting vedrørende ure, og i anden sektion finder du svar på de oftest stillede spørgsmål om at handle på authentic.dk. 

Guider til dit ur

Handel på authentic.dk

 

 

Guider til dit ur

Størrelsesguide til ure

Før i tiden var ure mindre end i dag. Trenden peger på større ure, både når det gælder herreure og dameure.

Ure til kvinder kan i dag sagtens være 42 mm i diameter - målt på urkassen uden kronen.

Gennemsnitsstørrelsen på kvindeure er i dag omkring 39 mm.

Ure til mænd har i dag en gennemsnitsstørrelse på 44 mm, men mænd med brede håndled kan sagtens bære et stort herreur på 48-55 mm.

Det kan være svært at vide, hvilken størrelse ur der passer til ens håndled. Derfor har vi lavet en størrelsesguide til dig.

Se størrelsesguide til ure

 

Forskellen på urværk

Det kan godt være overvældende at finde rundt i urværk og fagbegreber, så vi har forsøgt at give dig et overblik på tre minutter (men du må gerne blive lidt længere....)

Læs mini-guiden om forskellen på urværk

 

Hvad betyder ATM (vandtæthed)?

Stort set alle ure har angivet en værdi for ATM i specifikationerne. ATM angiver, hvor stor vandmodstand uret kan modstå.

Det handler om atmosfærisk tryk, og du kan i mini-guiden læse præcis, hvad ATM betyder og se en vejledning til, hvad ure med forskellig ATM kan holde til.

Læs mini-guiden om ATM i armbåndsure

 

Hvad er forskellen på urremme?

Ure i dag findes med flere forskellige typer remme, og hvis du gerne vil have et hurtigt overblik over, hvad det er hvad, så har vi sammensat en lyn-artikel til dig, så du hurtigt kan blive klog på de forskellige typer af remme.

Læs mini-guiden til ur-remme

 

Hvad er forskellen på glasset på ure

Du tænker måske ikke over det, men der er faktisk stor forskel på glasset på et ur - både i materiale og udformning.

Vi har lavet en lille mini-guide, hvor du kan blive klogere på glasset på dit ur.

Læs mini-guiden om glasset på ure

 

Hvad er forskellen på urkasser?

Urkassen er en væsentlig del af et ur. Den omslutter mange af elementerne og udgør grundformen på uret.

Der findes forskellige typer, størrelser og farver, og du kan blive lidt klogere i den mini-guide, vi har lavet.

Læs mini-guiden om forskellen på urkasser

 

Hvad er en kronograf?

Man ser ofte i specifikationer, at et ur har en eller flere kronografer. Hvis du er i tvivl om, hvad en kronograf er, så læs mini-guiden og bliv klogere, for det er faktisk ikke så indviklet endda :)

Læs mini-guiden om kronografer

 

Hvordan skifter vi urrem?

Du kan sagtens vælge at gå ned til urmageren og få skiftet remmen, men det er jo ikke gratis :)

Du kan også vælge selv at gøre det, for det er slet ikke så besværligt.

Vi har lavet en lille guide til dig, så du kan se, hvordan du selv let skifter din rem.

Se guiden til at skifte din urrem

 

Hvordan skifter vi batteri på et ur?

Du kan selvfølgelig vælge at gå ned til urmagen og betale 50-100 kroner - men du kan også følge den meget enkle guide, som vi har lavet i samarbejde med detalmeneur.dk.

Se guiden til hvordan du skifter batteri på dit ur


Handel på authentic.dk

Hvad skal jeg betale i fragt?

Alle priser er inklusive levering til nærmeste GLS pakkeshop eller med anden speditør. For et leveringstillæg på 39,- leveres din pakke helt til døren.

 

Hvor lang er leveringstiden?

Leveringstiden varierer fra 1-3 hverdage for lagervarer samt 2-5 hverdage for bestillingsvarer. Den forventede leveringstid for det enkelte produkt kan du altid se på selve produktsiden. Når varen afsendes, modtager du en e-mail med tracking link, og lidt senere modtager du en separat e-mail med din faktura.

Leveringstider for varer, som ikke er på eget lager, er alene vejledende og under forudsætning af, at varen kan bestilles hos producenten. I sjældne tilfælde kan en vare være udgået eller være i restordre. Du vil altid få besked om eventuelle forsinkelser.

Delivery to countries outside Denmark typically takes 1-7 days on top of what is mentioned on the product. Products delivered to countries outside Denmark are normally shipped through GLS, a local shipping partner or the national mail company, PostNord.

Hvis det haster, så kontakt os, så skal vi se, om vi kan trylle. 

 

Hvorfor leverer i primært via GLS og DAO?

GLS og DAO er stabile ift. levering, og i vores lokale pakkeshop er aflevering af pakker lynhurtigt overstået via et scanningssystem.

Samtidig kan du via dit tilsendte trackinglink følge pakken fra det tidspunkt, hvor vi har afleveret pakken i pakkeshoppen.

Vi har derfor valgt at benytte GLS og DAO som de primære fragtløsninger.

Skal du have leveret til døren, så er det GLS, vi bruger, da DAO's 'levering til døren' kræver at pakken er meget lille, hvilket vi ikke altid kan overholde - afhængig af urboksens størrelse - dog undtaget urremme, som altid sendes som levering til døren med DAO.

Dog sendes enkelte varer med enten PostNord eller andre speditører, f.eks. hvis de kommer direkte fra leverandøren. I disse tilfælde får du præsenteret leveringsmuligheder når du går til kassen.

 

  

Do you also ship to countries outside Denmark?

Yes!

authentic.dk delivers worldwide - free of charge. Please note that customers from countries outside Denmark will have to pay the shipping costs to return the item themselves in case they want to return the item.

Normally it takes 1-7 days extra (on top of what's written on the product) to deliver outside Denmark - but then you have more time to look forward to receiving your watch :)

 

Hvilke betalingsmuligheder har vi?

Du kan betale med VISA/VISA-Dankort, VISA Electron (VISA Debit), MasterCard, ViaBill, mobilepay og Apple Pay.

Nu er der ingen undskyldning for ikke at bestille et ur på Authentic.dk. 

 

Er der nogen former for gebyr ifm. med min handel hos authentic.dk?

Nej, vi opkræver ikke nogen former for gebyrer - hverken ekspeditionsgebyr, betalingsgebyr eller andre gebyrer.

Til gengæld giver vi fri fragt og prismatch.

 

Hvornår hæves pengene på min konto?

Pengene hæves først fra dit kort, når din bestilling afsendes. Sådan er loven indrettet og det giver dig den størst mulige tryghed, så du kan roligt gå på jagt efter f.eks. et herreur med læderrem eller dameur med læderrem

 

Er det sikkert at bestille og betale online?

Du er faktisk bedre sikret ved handel online end i en fysisk butik, fordi din pinkode er i sikkerhed for nysgerrige øjne.

Samtidig er du altid sikret mod misbrug, når du bruger dit betalingskort online, og du har ingen selvrisiko, hvis det skulle ske, at dit kreditkort bliver misbrugt i en webshop, der benytter SSL (Secure Socket Layer) i betalingsproceduren.

authentic.dk har ikke adgang til dine kort oplysninger og kan aldrig trække et større beløb fra din konto, end du har godkendt ved bestillingen.

 

Hvilken garanti har jeg, når jeg handler på nettet?

authentic.dk er autoriseret dansk forhandler af de fleste ure, der forhandles, og i samarbejde med producenten ydes den fulde garanti for det enkelte produkt.

Dertil kommer selvfølgelig den 2-årige danske reklamationsret ifølge købeloven. 

Det betyder for dig, at du får fuldstændig den samme garanti som ved køb hos din lokale urmager.

Og så er der (næsten) garanti for, at du bliver glad for dit næste herreur eller dameur fra authentic.dk.

 

Hvad gør jeg, hvis jeg fortryder mit køb?

Hvis du fortryder dit køb indenfor 100 dage efter, du har modtaget dit ur, så sender du blot uret forsvarligt indpakket tilbage til os sammen med en erklæring om, at du ønsker at gøre brug af din fortrydelsesret. 

Læs hvordan du returnerer her.

Når pakken modtages retur og varens stand er kontrolleret, refunderes købet.

Se i øvrigt de gældende handelsvilkår vedrørende refundering.

 

Hvilke klagemuligheder har jeg?

Vi er forpligtiget til at tilbyde Online Dispute Resolution som platform. Den er især relevante for kunder uden for Danmark og en del af en beslutning truffet i EU.

Du kan også vælge at indgive en klage over en vare eller tjenesteydelse købt hos os til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. Du kan klage til Center for Klageløsning via forbrug.dk.

Du er selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os direkte - hvilket ofte er det letteste og hurtigste.

 

Hvorfor kan jeg ikke tilvælge genbrugesemballage på alle varer?

Hvis du ikke kan tilvælge genbrugsemballage er det fordi, at varen afsendes direkte fra leverandøren til dig (og vores leverandører tilbyder ikke genbrugsemballage).

 

Fandt du ikke svaret på dit spørgsmål?

Vi vil rigtig gerne hjælpe dig, så tøv ikke med at kontakte os. Mails besvares dagligt.