Styrthjelmen der redder dit liv
Det er en ingen hemmelighed, at alle der kører motorcykel er mere udsat i trafikken. Bilisten sidder i en armeret metalboks, der er lavet til sammenstød og designet til at skåne dig mest muligt. Her er bl.a. airbags, sikkerhedssele og meget andet sikkerhedsudstyr.
På motorcykel er der ingen sele og ingen airbags - du er uden et skjold og går det galt, så kan det gå rigtig galt. For en motorcyklist er styrthjelmen det vigtigste værktøj, når det kommer til sikkerhed. Det er lavet flere undersøgelser omkring, hvor ofte en hjelm har reddet livet for an motorcyklist og de taler for sig selv.
Misfortåelser blandt motorcyklister
Der er desværre en misforståelse blandt mange der kører motorcykel, som ofte gør, at styrthjelmen ikke er helt så sikker, som vi ellers tror. Den skal nemlig sidde korrekt og vigtigst af alt, skal den passe på dit hoved. Det er altså ikke nok, blot at have en hjelm på hovedet - som mange ellers mener.
Styrthjelmen er designet til, at redde dig ved en kollision eller et uheld. Den skal absorbere stødet mellem din hjerneskal og hvad end du rammer. Er mellemrummet mellem hjelm og hoved for stort, altså hvis din styrthjelm er for stor - vil denne ikke være optimal og det kan få alvorlige konsekvenser.
En anden misforståelse er, at de dyreste styrthjelme er de eneste der beskytter godt nok - eller bedre end de billige. Det er også forkert, der er utallige test, der viser at en billig hjelm beskytter lige så godt - og i nogle tilfælde bedre.
Samme opfattelse har folk om carbon hjelme, som ofte er lettere, da de er opbygget af carbon. De beskytter hverken mere eller mindre, for ved et anslag er det blot en skal og så er det indmaden der tæller. Vigtigst af alt, hvor godt hjelmen sidder på dit hoved.
Husk derfor dette, næste gang du skal købe en hjelm - den skal passe på dit hoved og den skal sidde til.